vrijdag 23 september 2016

Kunst met Mondriaan


Deze ochtend stond de praatkoffer klaar voor ons… Iets waar de kleuters duidelijk nog een beetje aan moeten wennen J “Hmm, hoe kan dat nu toch?!”, “Wat moeten we daar nu weer mee doen?”, zijn maar enkele van de vele reacties.
Natuurlijk moesten we deze toen nog openen! Vol met materiaal om te schilderen, tekenen, kleuren, boetseren, waarnemen, … Veel boeken over kunst. Maar vooral over Piet Mondriaan… Die werkt graag met blokjes en lijnen…
Het gesprek kwam na een beetje sleurwerk op gang en we besloten van de computer er bij te halen en eens naar een kunstenaar te luisteren…
Deze gaf ons onmiddellijk een opdracht! Wauw… ze waren een beetje overdonderd…

Natuurlijk hebben we eerst naar kunstwerken van Mondriaan gekeken, gezegd wat we zagen, wat we er van vonden en of we dat ook zelf konden doen?! We gingen aan de slag en de kleuters mochten vrij hun eigen impressie schilderen. Samen met de juf maakten we (rechte J ) lijnen op hun blad zodat ze konden starten. Sommigen schilderden alles vol, anderen vonden dat elke hoofdkleur één keertje schilderen wel voldoende was. Maar het was en bleef hun eigen impressie. Ondertussen werd er in de bouwhoek ook een gigagroot kunstwerk gemaakt met Clicx! Natuurlijk wel zoals Mondiaan: blokjes en lijnen!



Woensdag was een hectische dag… In de klas was het druk, wild en vooral luid… Het ging niet zo goed… We herhaalden onze afspraken en bespraken even wat er misging… De kleuters vonden het moeilijk om toe te geven dat ze eigenlijk allemaal wel een beetje druk, wild of luid waren geweest. Deze dagen zijn er natuurlijk ook… Een dag waarop de afspraken nog eens dik moeten onderstreept worden, maar ook om eventjes heel eerlijk aan elkaar “Sorry!” te kunnen zeggen..




Aangezien het nog een beetje moeilijk ging vandaag, schreven we de klasafspraken uit (in kleutertaal ;-) ). We roepen niet, we maken geen rommel, we ruimen alles netjes samen op, we gaan flink zitten, we zetten de boekentassen in de kast, … Iedereen werkte heel flink mee. Ook de “gedragskalender” werd opgestart. Iedereen start elke dag op het eerste groene kaartje… Ben je superflink, help je iemand “zomaar”, doe je iets buitengewoons, kan je naar het bovenste groene kaartje. Maar… er is inderdaad een maar… zijn ook twee rode kaartjes. Hierop kunnen de kleuters staan met hun symbooltje als ze niet flink zijn, iemand pijn doen, iets bewust stukmaken (ongelukjes gebeuren natuurlijk!), … Hopelijk is het voor alle kleuters een stimulans om samen beter te kunnen spelen en leven in de kikkerklas. Want zoals ik vandaag al zei tegen de kleuters… het is niet “mijn” kikkerklas, het is die van ONS. Samen moeten we ervoor gaan! En dan kan alleen met enkele goede afspraken.
De oma/moeke van Lina bracht ons ook vele kunstboeken mee! Hier kunnen we ook echt naar kunst leren kijken. Maar soms… is dat nog een beetje moeilijk of zoals Nell het zei: “Juf dat is hier toch maar iets raars ze”..
J


Vandaag werkten we ons eigen kunstwerk af! We doen met de hele school mee aan een project. Daarvoor moeten we allemaal een tekening insturen die nadien, geheel vrijblijvend, besteld kan worden als cadeautje. Natuurlijk deden we iets met Cézar, meer bepaald zijn hoofd! Ook hebben we deze week veel geëxperimenteerd met kleuren. Allerlei tinten groen gesorteerd van licht naar donker. Toen we aan de lichtste tint groen kwamen zeiden sommige kleuters als: “hé dat is precies bijna wit”!  

Mengen, schilderen, doppen, wrijven, … we lieten ons een beetje gaan! J Maar ook werd er een leuk boekje voorgelezen: “Een stip”. Ik zal de digitale versie zeker op onze blog plaatsen! Samen met het gekende (digitale) boekje: “Blauwtje en geeltje”. 


Op naar een nieuwe week!
Prettig weekend
juf Renske

DE STIP:



BLAUWTJE EN GEELTJE:




Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen