zaterdag 14 januari 2017

De kikkerprins


Dag mama’s en papa’s, allereerst mijn beste wensen voor het nieuwe jaar. Mag ik jullie vooral een goede gezondheid toewensen! Vanmorgen stond de praatkoffer reeds klaar en de kleuters hadden er erg veel zin in. Ik moest de kleuters ook vertellen dat ik nu een tijdje pijn zal hebben in mijn rug (dit door een blokkade). Ik vind het belangrijk dat ze dat weten, want ze hebben wel eens de neiging om ongeduldig te zijn om hen te helpen met iets of om hen iets te halen J Jullie kennen ze ook hé! Zo weten ze dat ze nu iets meer geduld met mij moeten hebben. En ik moet zeggen… Het zijn schatten! Ze hebben de hele week erg goed voor me gezorgd! Maar nu iets anders… Ons nieuwe thema! Ik had het gehoopt.. Het is een groot succes!! Toen ik deze ochtend het sprookje voorlas uit het sprookjesboek hingen ze aan mijn lippen!


Vanmorgen werd het sprookje nogmaals verteld, deze keer zonder boek maar met poppen. Een koning, prinses en kikkerprins (een magische pop die kan veranderen tot prins!). De poppen gingen naar de ontdekhoek waar de kleuters zelf de kans krijgen om het verhaal na te spelen met de verschillende poppen. Ook zou een kasteel wel fijn zijn… Dus krijgen de kleuters verschillende kosteloze materialen aangeboden om een eigen kasteel te ontwerpen, met plaats genoeg voor de koning, de prinses en de kikkerprins. 


Een ziekte dagje voor de juf…
Gelukkig konden we rekenen op die lieve juf Lena! Samen met hen telden de kleuters kikkerdril en bouwden ze verder aan hun kastelen. Juf Lena speelde ook een leuk gezelschapsspel met de kleuters. Uitleggen van de spelregels is één ding, maar het volgen ervan is nog iets helemaal anders J


Wat staat er nu in de klas. Een grote doos… Zo groot dat ze zelfs een beetje in de weg staat… Gelukkig weegt ze niet te zwaar en kunnen we deze aan de kant zetten. Maar wel zo groot dat er een kleuter in past en de doos dan zelfs dicht kan!
We speelden ook een ritmisch spelletje… De kleuters kregen kaarten te zien met woorden op, deze woorden hadden we op voorhand in stukken gehakt en geplakt (vij – ver / prins – es / bal / kik – ker – prins). Nadien gingen we het ritme ervan klappen. 



Vandaag stond er schrijfdans op de planning: schrijven op muziek wat steeds op kriebels en krabbels lijkt. Deze keer moesten we ons concentreren op ronde vormen… Eerst zeer vrij op de muziek, groot en klein, nadien meer gecentreerd, wat natuurlijk nadien ging lijken op een kikker J


Fijn weekend!

juf Renske 
&
Cézar


Geen opmerkingen:

Een reactie posten